Whatsapp business als communicatiemiddel voor je bedrijf? Ja doen!

By 7 februari 2019 blog

Bottomlines helpt bedrijven groeien op verschillende manieren. Social Media is tegenwoordig ook een belangrijk middel om groei te realiseren. Deze blog gaat over Whatsapp for Business.

Social Media is tegenwoordig ondenkbaar in het communicatielandschap. Ieder bedrijf heeft wel een of meerdere social media accounts. Het gaat dan vaak over Facebook, Linkedin of Instagram. Er zijn alleen weinig bedrijven die nadenken over WhatsApp als aanvullend communicatiemiddel. Best bijzonder, want Whatsapp is het meest gebruikte social media platform in Nederland. In 2018 zaten er 11.9 miljoen inwoners van Nederland op Whatsapp en bijna 80% daarvan gebruikt het dagelijks.Whatsapp bestaat al sinds 2009 voor particulieren. Ze praten onderling tegen elkaar of ze praten in groepen. In 2018 heeft Whatsapp en nieuwe app gelanceerd genaamd Whatsapp Business. Bij Whatsapp for Business zijn de features uitgebreid, waardoor het gemakkelijk is om overzicht te houden in de personen die je een bericht sturen op whatsapp.

Hoe te beginnen? 

Als je als bedrijf Whatsapp overweegt moet je eerst bepalen voor welk KPI Whatsapp wordt ingezet. De twee meest gebruikte doelstellingen zijn:

  1. Klantenservice

Bedrijven als Coolblue en Bol.com hebben een goede klantenservice waar ze beloven dat de reactietijd binnen een half uur is. Door deze bedrijven verwachten klanten snel antwoord van ieder ander bedrijf. Gebeurt dit niet, dan word je afgestraft en loopt de klant naar de concurrent. Whatsapp for Business is het platform waar klanten gemakkelijke vragen kunnen stellen. Het gaat vooral over basisinformatie zoals openingstijden en vragen over producten. Whatsapp for Business is ook heel handig om te analyseren welke vragen veel worden gesteld. Als dezelfde vragen worden gesteld, kun je daar je website op aanpassen. Mensen vinden op die manier snel de juiste antwoorden op hun vragen.

  1. Marketing

Zoals eerder besproken is Whatsapp het meest gebruikte social mediakanaal. Indien het geschikt is voor de doelstelling, kun je ervoor kiezen om whatsapp te gebruiken voor het versturen van berichten (vervanging voor de nieuwsbrief), als bedrijf de dialoog aan te gaan of klanten te stimuleren om mee te doen aan een actie. Er zijn wel een aantal dingen waar dan op gelet moet worden:

  1. Vanwege de AVG wet mag je niet zomaar mensen whatsappen zonder hun toestemming. De klanten dienen zichzelf aan te melden voor het whatsapp nummer.
  2. Een persoon Whatsappen kan opdringerig overkomen, het is belangrijk dat je de juiste boodschap naar de juiste persoon stuurt. Indien een klant geïnteresseerd is in auto’s, kun je het beste alleen berichten sturen van auto’s en niet van bijvoorbeeld brommers of fietsen. Je wil natuurlijk het contact met je klant goed houden.
  3. Als je producten verkoopt via Whatsapp for Businessdient de klant alsnog telefonische of schriftelijk toestemming te geven. Het is ook niet toegestaan om privacygevoelige gegevens te verwerken via whatsapp.

Doelstelling klaar? Instellen maar!

Nadat besloten is op welke manier jij als bedrijf Whatsapp for Business in gaat zetten, is het goed om Whatsapp for Business goed in te richten.

Allereerste zul je de backoffice van Whatsapp goed moeten organiseren. Via Whatsapp for Business kun je bij de instellingen de volgende gegevens invoeren:

  1. Naam bedrijf
  2. Profielfoto
  3. Andere informatie, zoals website, locatie en e-mailadres

 

Het is verder ook goed om te organiseren hoe je Whatsapp For Business wil gebruiken. Het is mogelijk om dit via een mobiele telefoon te doen. In de praktijk blijkt dit niet de juiste manier te zijn. Telefoons worden tegenwoordig steeds minder getolereerd en typen is lastig. Whatsapp Web kan hiervoor de oplossing zijn. Whatsapp web is Whatsapp, maar dan voor Tablets, Laptops en desktops. Het enige wat dan nodig is, is een werkende telefoon met internetverbinding.

Het is mogelijk om bij Whatsapp Business labels aan te maken van je gesprekken. Zo kun je rangschikken welke berichten de meeste prioriteit hebben en welke niet. Verder kun je drie berichten prikken. Deze berichten blijven bovenaan staan en zijn daardoor zichtbaar, iedere keer als je whatsapp opnieuw opent

Vervolgens moet er gekeken worden op welke manier gepromoot kan worden dat jij als bedrijf aan Whatsappen doet. Voorbeelden zijn:

– Implementeren binnen een campagne: een voorbeeld kan zijn om een landingspagina in te richten waar mensen hun telefoonnummer achter willen laten. Deze nummers kan jij dan weer gebruiken voor je marketingacties op Whatsapp for Business .
– Promotie via je communicatiemiddelen, zoals social media en de nieuwsbrief.
– Implementeren op de website door middel van de whatsapp API (zie onderstaande broncode). Via deze API kun je een stukje van je website clickable maken. Als een klant op het linkje klikt wordt deze gelijk doorgestuurd naar whatsapp op de telefoon of whatsapp web op de tablet/laptop/desktop. Een aanvulling van de API kan zijn om op iedere website een aparte API aan te maken zodat de tekst al is voorgeschreven voor de klant. Zo kun je in het eerste bericht gelijk zien waarom een klant appt en scheelt dat weer typewerk voor de klant.

<ahref=”https://api.whatsapp.com/send?phone=VUL HIER HET TELEFOONNUMMER IN&amp;text=HIER%KAN%JE%20TEJST%20INVOEGEN%20″

Nadat je duidelijk hebt waarom je Whatsapp gebruikt, hoe je het gaat instellen en op welke manier je Whatsapp gaat gebruiken, ben je klaar om Whatsapp daadwerkelijk te gaan gebruiken.

Tenslotte nog een aantal tips: 

  1. Klanten appen 24/7. Schrijf in je profielnaam van hoe laat tot hoe laat je beschikbaar bent. Dan kom je niet in de verleiding 24/7 met whatsapp bezig te zijn.
  2. Stel een automatisch antwoord in binnen welk termijn je antwoordt, zo manage je de klantverwachtingen.
  3. Houd een FAQ bij met meest gestelde vragen die men gemakkelijk kan kopiëren en plakken. Dat scheelt een hoop getype.
  4. Zorg voor de juiste tone-of-voice en let op het gebruiken van emoji’s. Iedere tekst en iedere emoji wordt anders geïnterpreteerd. Schrijf liever een veilige tekst dan dat je probeert (te) lollig te doen.