Van de waan van de dag naar energie en groei

By 17 september 2018 Gastblog

Gast blog door Cick Geers, eigenaar Mrs. Friday

Ondernemen; wat is dat nou eigenlijk? Geld verdienen? Omzet realiseren? Je medewerkers aan het werk houden? De problemen van alledag oplossen om vervolgens terug te kijken hoe je het gedaan hebt? Veel ondernemers zullen zich herkennen in voorgaande termen; je werkt je iedere dag een slag in de rondte om de omzet van vandaag veilig te stellen.  En dat terwijl je voortdurend op je hoede moet zijn of je nog steeds wel de juiste dingen doet om te kunnen groeien. ‘Ik ben er heilig van overtuigd dat elke onderneming groeikansen heeft in een veranderende markt, als er maar voldoende inzicht in én regelmatig aandacht is voor nieuwe ontwikkelingen’. Aan het woord is Richard Timman, partner bij Bottomlines.

Coach en criticus voor ondernemers
Ik ontmoet Richard om met hem in gesprek te gaan over zijn werk en passie: ambitieuze ondernemers helpen groeien door de inzet van zijn ervaring en heldere kijk op zaken. Richards achtergrond bracht hem veel expertise op het gebied van innoveren en ondernemen. Het sleutelwoord van zijn carrière is ‘innovatie’. Zo was Richard o.a. Marketing Directeur bij CeWe en heeft hij in 2011 met ‘trnd Amsterdam’ één van de eerste bureaus voor Influencer Marketing in de Benelux nieuw in de markt gezet.

Richard licht zijn eerdere werkzaamheden toe: ‘De snelle ontwikkeling in de fotografiemarkt van analoog naar digitaal dwong de belangrijkste klanten van Cewe (Ahold en AS Watson) om snel hun aanbod aan consumenten te veranderen. In deze periode heb ik beide bedrijven begeleid bij het opzetten en implementeren van een online marketing en e-commerce-strategie voor digitale fotografie om concurrerend te blijven. Kijken naar de toekomst en daar aandacht aan besteden, op tijd innoveren zodat de relevantie van je bedrijf overeind blijft; dat zijn voor mij de belangrijkste punten om succesvol te ondernemen’, aldus een gedreven Timman.

Fintech-benadering voor focus op gezonde groei
‘Het is goed om te merken dat mijn insteek zo perfect overeenkomt met die van Bottomlines. Dat was voor mij de reden om als partner toe te treden tot het bedrijf. Bottomlines gaat voor de fintech-benadering. De data van een onderneming wordt gecombineerd en verrijkt zodat er voor de ondernemer een helder dashboard beschikbaar wordt en hij real-time inzicht krijgt in de positie van zijn bedrijf. Dat creëert rust en schept ruimte om afstand te nemen van de waan van de dag en je te focussen op een gezonde groei van je bedrijf. En daar kan ik je heel goed bij helpen’.

Ik merk aan Richard dat hij goed op zijn plaats is bij Bottomlines. Vol enthousiasme haalt hij voorbeelden aan. Zo begeleidt hij sinds enkele maanden een ICT ondernemer die constateerde dat hij zijn bedrijf niet naar de volgende groeifase kreeg.  ‘De eerste vraag die ik altijd stel is: ‘waar maakt jouw bedrijf nu het echte onderscheid?’ Na het eerste, inleidende gesprek kwamen we al snel tot de conclusie dat de man gewoon een prachtig bedrijf in handen had. Hij moest alleen een stap voorwaarts durven maken; weer open durven te staan voor nieuwe ideeën. Inmiddels is het bedrijf opnieuw in de markt gepositioneerd en is sales & marketing veel effectiever geworden. Bovendien heeft het team een veel grotere rol en verantwoordelijkheid gekregen, zodat hij zelf meer tijd kreeg’.

‘Kijk, het is en blijft natuurlijk iemands eigen onderneming. Mijn klant moet zelf het licht zien, maar ik kan hem wel helpen het spreekwoordelijke lichtknopje te vinden. Ik ben zijn coach en tegelijkertijd zijn criticus. Mijn ervaring en mijn frisse blik kunnen inzichten geven, die uiteindelijk zullen leiden tot groei van het bedrijf. Ik heb immers zelf op dat punt gestaan. Daar ligt mijn kracht en kan ik helpen. Ik krijg daar ook weer energie van!’

 

Innoveren en vermogen om jezelf voortdurend aan te passen
Ik voel de energie waar Richard op doelt; met niet aflatend enthousiasme gaat hij verder:  ‘Ik ben ervan overtuigd dat elke onderneming relevant kan blijven in deze veranderende markt, als er maar voldoende en regelmatig aandacht is voor ontwikkelingen en het vermogen aanwezig is om jezelf voortdurend aan te passen. Ik zie om me heen dat ondernemers kampen met dezelfde, herkenbare issues: de (omzet) groei blijft achter en klanten bestellen steeds vaker bij (nieuwe) concurrenten.

Ze weten niet meer waar ze het onderscheid in de markt kunnen maken of krijgen geen financiering voor investeringen. Vaak ontbreekt ook de aansluiting met online ontwikkelingen. Ik zie mensen die niet meer de energie hebben om de zaak te veranderen en over onvoldoende tijd beschikken om de koers van de organisatie uit te zetten.  Met dat soort ondernemers ga ik graag aan de slag!’

 

Richard werkt vanuit de Bottomlines-vestiging in Amersfoort. ‘Maar dat betekent niet dat ik alleen in het Amersfoortse actief ben’, haast hij zich erbij te vermelden. ‘Bottomlines werkt landelijk en heeft daarnaast een vestiging in België; de partners werken allemaal op dezelfde manier, maar wel elk met een eigen specialisatie en passie. We komen dus ook bij elkaars klanten over de vloer; net waar de behoefte van de klant ligt’.

Herken jij de punten die Richard Timman schetst? Dan is het tijd om contact met hem op te nemen. Richard staat altijd open voor een oriënterend gesprek: 06 18 43 91 61