Jouw klant op nummer 1

By 3 december 2018 Nieuws

‘De klant centraal, de klant is koning, alles voor de klant….’ Als consument hoor je deze dooddoeners al niet meer in het rumoer van bedrijven die allemaal om aandacht roepen. Natuurlijk hopen ze allemaal dat je hun klant wordt en beloven ze daarom gouden bergen. Maar wat merkt de klant daar nou uiteindelijk van? Door de toegenomen concurrentie en de (online) transparantie, is het voor klanten makkelijker dan ooit om te vergelijken, te onderzoeken, maar óók om te switchen! Tijd voor jou als ondernemer om niet alleen beloftes te maken, maar die klantbelofte ook echt te verankeren in je organisatie.

Tevredenheid = verwachting versus ervaring
Hoe tevreden je klant is, heeft alles te maken met wat hij aan het begin verwacht en hoe hij het product of de dienst uiteindelijk ervaart. Als de beloftes die je maakt niet of onvoldoende worden waargemaakt in iedere stap van het bestel- of dienstverleningsproces, wordt de kans op een ontevreden klant steeds groter. In een tijd waarin klanten makkelijk hun ervaringen delen of overstappen naar de concurrent, gaat het dus niet langer om de luidste stem, maar om de beste klantrelatie.

Oog voor de customer journey
Het inrichten van je processen, begint dus bij het in kaart brengen van je ‘customer journey’. Je afdelingen of medewerkers kennen deze klantreis en werken uniform. Dit voorkomt fouten, vertraging en frustratie bij je klant. Naast het optimaliseren van je klantreis, horen ook pre- en aftersales trajecten bij de processen die naadloos op elkaar aan moeten sluiten. Wie de cirkel rond wil maken, investeert daarnaast ook in ‘customer intimacy’, waarbij je de klant écht leert kennen en beter kunt inspelen op zijn behoeftes.

Hoe dan?
Naast een goed financieel fundament, bouw je aan je klantervaring door propositie, proces en ‘people’ op elkaar af te stemmen. Bij Bottomlines voegen we deze elementen samen in ons groeimodel, waarbij we starten met het verbeteren van je propositie en het efficiënt inrichten van processen. De Bottomlines Methodologie laat op deze manier ondernemingen versneld groeien, van start- up tot scale-up!

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Bekijk onze groeipakketten en neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

Bron: https://blog.simplicate.nl/succesfactor-1-de-klant