Succesvol groeien doe je zo!

Groei vanuit Inzicht en Controle.
Dat is Bottomlines.

Groeien van een bedrijf gaat altijd in fases.

Ondernemen heeft soms iets weg van een ijsberg. We kijken altijd naar de successen, maar voor elk succesverhaal zijn er negen ondernemers, die niet succesvol zijn, of die hun ondernemingen hebben moeten staken. Dat zijn de feiten. Dit verhaal gaat over hoe je dit kunt voorkomen. Dat je halverwege de rit niet hoeft te stoppen, maar door kunt pakken.

Succes heeft met groei te maken. Daar moet je iets voor doen. Het groeien van een bedrijf gaat in fasen. Voordat je naar de volgende fase gaat kom je altijd een aantal obstakels tegen. Daar moet je mee zien te dealen, die moet je oplossen.

"Als harder werken niet meer helpt"

"Meer omzet maar minder winst?"

"Je draait steeds meer omzet, maar hebt minder winst?"

"Elke maand meer klanten, maar toch heb je moeite om de rekeningen te betalen"

Omdat deze obstakels voor ondernemers vaak niet zichtbaar zijn, noemen wij ze ‘onzichtbare muren’. Het zijn momenten van groei waar je als bedrijf net niet groot genoeg voor bent. Het is lastig de systemen omhoog te schroeven naar het kaliber dat nodig is om door te ‘springen’ naar het volgende niveau.

Het effect van die onzichtbare muur wordt hiernaast weergegeven.

Voor veel ondernemers voelt groei als een nachtmerrie of een crisis. Je wordt moe van elke medewerker die je aanneemt, van iedere klant die je binnenhaalt. Je werkt de meeste uren van iedereen. De rek gaat er bij jou langzaam uit. Het lijkt alsof je bedrijf een steeds zwaardere last wordt, die alleen door jou wordt meegezeuld.

Dankzij onze ervaring zijn wij in staat ondernemers van de ene naar de andere fase te begeleiden, obstakels te omzeilen of op te lossen. Vergelijk het maar met een puber met groeipijnen. Een organisatie heeft ook pijn, wanneer ze van de ene naar de andere fase gaat.

Van groei naar waarde.

Er zijn verschillende manieren om de waarde van je bedrijf te berekenen. In principe wordt dit bepaald door de EBITDA te vermenigvuldigen met een ‘multiplier’. EBITDA is een maatstaf die de operationele winsten van een onderneming weergeeft.

We laten de formule even voor wat die is en kijken hoe je de hoogte van de multiplier kunt verhogen. Die is in de basis vastgesteld voor het type bedrijf en voor welke markt. Bij Bottomlines helpen wij bedrijven deze multiplier te verhogen met behulp van een goede propositie, een strak proces en mensen die dit bedrijf ‘runnen’ en een solide financieel huis. Zodat dit meteen waarde creëert maar vooral in de toekomst.

Je kunt je misschien voorstellen, dat wanneer je alle facetten van jouw bedrijf goed hebt staan, die een hogere waarde van je bedrijf vertegenwoordigen, dan wanneer er één aandacht nodig heeft.

Van belang is ook in hoeverre jijzelf die waarde bepaalt. Met andere woorden, wat is jouw bedrijf waard mèt of zonder jou. Dat is belangrijk op het moment dat iemand jouw bedrijf wil kopen. Stel dat alles om jou draait en jij er ineens niet meer bent, wat is dan de waarde?
Stel jezelf dan de volgende drie vragen. Wat is jouw bedrijf nu waard, over 5 jaar en wat is het bedrijf waard op het moment dat jezelf niet meer mee doet.

lees hier hoe wij dit doen

Meld je vrijblijvend aan voor een groei sessie.

Met Bottomlines heb je altijd:
Controle. Inzicht. Groei.

Aanmelden (probeer gratis)