‘Fake it until you make it!?’

By 10 januari 2018 blog

‘Hé, ken ik jou niet ergens van?’ Het was begin mei 2017 en ontzettend druk op Schiphol. Ik stond geduldig in de rij bij de Burger King op mijn beurt te wachten.

Ik zou samen met mijn kinderen mijn vrouw ophalen, die terugkwam van een weekje Shanghai voor haar werk. Het was aan het einde van de middag en we hadden trek. Nu stond ik in een rij die maar niet korter werd, leek het. De rijen links en rechts van mij gingen net zoals altijd bij de Albert Heijn veel sneller. Ik had geen haast, want ik zag dat onze rij werd bediend door een trainee. Zij moet haar vak ook leren dacht ik.

Voorbereiden
Bovendien kon ik mij mentaal alvast voorbereiden wat ik tegen mijn vrouw zou gaan  zeggen, wanneer ze van mijn kinderen zou horen dat we bij de Burger King hadden gegeten. Ik weet niet hoe het bij jullie thuis gaat wanneer een van de twee een weekje weg is, maar ik moet alle zeilen bijzetten, en knijp dan af en toe een oogje dicht.

Dus toen ik werd aangesproken was ik er met mijn gedachten niet echt bij. Achter mij stonden een man en een vrouw. Ik maakte snel een grapje, toen ze vertelden mij ergens van te kennen. ‘Misschien wel van tv?’ We raakten aan de praat. Het bleek dat ze uit ook uit Den Bosch kwamen. De link was gelegd. Leuk.

WanderWatch
To make a long story short. Die twee waren Ellie en Anton, en waren even op en neer geweest naar Wenen, waar ze voor hun startup WanderWatch voor een aantal potentiële investeerders een ‘financieringspitch’ hadden gedaan. Het was boven verwachting goed gegaan. Ze zaten nog vol adrenaline, met een ontzettende trek in alles wat warm en snel geserveerd kon worden. Ellie zei tegen mij dat ze met haar product kinderen wilde verleiden meer buiten te spelen. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa en in de US. Wow, dacht ik. Dat is ambitieus!

Ik moest aan dit moment denken toen ik Ellie op 5 januari haar 1 minuut pitch zag doen in het televisieprogramma van Eva Jinek. ‘Hoe dwingt de WanderWatch een kind dan om naar buiten te gaan?’, gaf Jinek de perfecte voorzet. ‘Nee, niet dwingen, maar verleiden’ zei Ellie. Precies, zo is het. Het WanderWatch team is deze week present samen met meer  dan 50 Nederlandse veel belovende startups, onder aanvoering van Prins Constantijn op de CES in Las Vegas. (CES is de grootste techbeurs ter wereld)

(Zie hieronder het stukje met Prins Constantijn en daarna de pitch van Ellie)

 

Rollercoaster
Ellie Karssemakers en Anton de Nijs, de bedenkers van WanderWatch zijn ondertussen drie jaar bezig om van hun idee een succes te maken. En zoiets valt niet mee. Het verhaal is een rollercoaster, van vallen en opstaan, die voorlopig nog niet stopt. Je kunt je voorstellen, dat wanneer mensen allebei hun goedbetaalde baan opgeven om hun dromen na te jagen, dit verregaande consequenties heeft.

Een bedrijf starten is op zich al moedig en moeilijk genoeg, maar doorgroeien en je blijven ontwikkelen, is lastig. Prins Constantijn zei het heel treffend bij Jinek: ‘Je moet je product ontwikkelen, je moet je markt ontwikkelen en dan moet je ook nog je team ontwikkelen.’ En dat allemaal tegelijk. Hij zei ook dat een paar dingen echt belangrijk zijn en die juist in de Amerikaanse manier van doen Europese startups kunnen helpen.

‘Fake it until you make it’
In Nederland zijn we erg veel met het product bezig en stukken minder met de markt. Wat je in de Verenigde Staten leert, is dat Sales & Marketing heel belangrijk is. ‘Fake it until you make it’. Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat het meer om de juiste mix gaat. Ik kan me nog een presentatie herinneren van zo’n 4 jaar geleden, samen met mijn team voor een multinational in Brussel. Als team waren we het snel eens over het niveau en kwaliteit van onze eigen performance. Dit was het beste wat we ooit hadden gedaan, vonden we.

Echter als keiharde feedback kregen we te horen dat onze performance ‘too slick’ was. Vrij vertaald ‘te perfect’ of ‘too good to be true’. Mijn advies is dan ook de realiteit niet uit het oog te verliezen, je mag je best wel een beetje kwetsbaar opstellen. Men is in de Benelux ook geïnteresseerd hoe je met tegenslag omgaat.

Ambitie
Goede ambitie is uiteraard prima, vooral om er alles uit te halen wat erin zit. Dat hoeft niet per se iets te zijn waaraan je veel geld aan overhoudt. Het mag best iets anders zijn. Het niveau van ambitie is belangrijk voor je bedrijf.  Om de gestelde ambitie waar te maken zijn een financiële planning en forecast essentieel. Die zijn ook belangrijk voor tussentijdse financiering of uiteindelijke exit bepaling.

Mindset
Het stellen van een hoger doel vind je tegenwoordig terug in alle business boeken. Ik gebruik het ook bij mijn eigen bedrijf en vraag het vaak aan de startups die ik begeleid. Het geeft inzicht in de manier van denken en drive om er enorm hard voor te gaan. En Constantijn heeft gelijk wanneer hij zegt dat het vaak niet veel moeilijker is dan een kleiner doel. Het is veelal een andere mindset!

En die mindset brengt me weer bij Ellie en Anton. Die zit net als hun ambities en gezond verstand wel goed. Zij gaan nu via de CES de Amerikaanse markt verkennen en later de Duitstalige markt. We waren tussen kerst en nieuw even bij elkaar. Ze hadden het gevoel op de top van een berg te zitten, met zicht op het hooggebergte. Deze week komen ze in het hooggebergte aan en zijn ze weer een stap verder en met een paar afspraken met multinationals op de CES in de pocket. Ik ben ontzettend benieuwd naar hun verhalen wanneer ze volgende week weer in Nederland zijn.

Viva Las Vegas.

Auteur: Berend Bouwmeester