In 4 stappen naar een winstgevende webshop

By 4 juli 2017 Nieuws

 

 

De online verkopen blijven groeien, zo blijkt uit de cijfers van het CBS.  Als consument kopen we onze spullen massaal online waardoor webwinkels in het tweede kwartaal van 2016 liefst 20 procent meer omzet draaiden. Voor pure webwinkels, zonder fysieke locatie, was dit zelfs 24 procent. Het internet lijkt daarmee de ideale plek om producten aan de man te brengen. Je hoeft geen pand te huren en personeel aannemen is niet direct nodig. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel, bouw een webshop of nog beter laat deze voor je bouwen, zet je producten erin en je bent klaar om van start te gaan.

Het klinkt allemaal heel eenvoudig. Toch stopt 25 tot 50 procent van de webshops binnen twee jaar. Vrijwillig of door een faillissement. Een webshop is namelijk een echt bedrijf en verschilt niet van een fysieke winkel. Je hebt te maken met regels en concurrenten en je marketing draait overuren om klanten naar je webshop te verleiden. Veel ondernemers komen hier te laat achter. Deze 4 stappen helpen je op weg met een goede voorbereiding.

 

Stap 1: met een ondernemingsplan houd je focus

Schrik niet meteen, dit hoeft echt geen boekwerk te zijn waar uren werk in gaat zitten. Een ondernemingsplan kun je heel goed op een A4’tje maken met behulp van het Business Model Canvas. Dit plan gebruik je om geldverstrekkers te overtuigen om te investeren in jouw webshop. En niet onbelangrijk: het zorgt ervoor dat je als ondernemer ook volledig focus houdt!

 

Stap 2: de financiën op orde en veilige producten

Een succesvolle webshop betekent in de basis controle hebben over je financiën en je administratie op orde hebben. Want uiteraard wil je als ondernemer niet alleen uit de kosten komen maar ook winst maken. Bepaal dus scherpe verkoopprijzen voor je producten en beoordeel of deze realistisch zijn. Zorg dat je een helder inzicht in je financiën hebt en hierdoor kunt bijsturen waar dit nodig is. Houd er rekening mee dat je niet zomaar alles mag verkopen. Sommige productgroepen hebben een certificaat nodig dat aangeeft dat producten voldoen aan wettelijke eisen.

 

Stap 3: de wettelijke eisen voor een webshop

Een webshop moet wettelijk gezien heel wat informatie bevatten. Dit gaat veel verder dan alleen het vermelden van je handelsnaam, het KvK-nummer en btw-nummer en het opnemen van productkenmerken. Als je niet zit te wachten op allerlei vervelende boetes dan is het Wetboek voor Webwinkels het perfecte startpunt. Niet alleen handig voor webshops die net starten maar ook als je al een bestaande webshop hebt.

 

Stap 4: vol gas geven met marketing

Zorg dat klanten weten dat je bestaat! Consumenten weten je webshop immers niet vanzelf te vinden. Met marketing zul je vol gas moeten geven om hen naar je webshop te verleiden. Zorg dat je aanwezig bent op de socialmediakanalen waar jouw doelgroep gebruik van maakt, stuur persberichten als je een nieuw product hebt en laat anderen iets vertellen over je producten en vraag om productreviews. Het zijn slechts een aantal voorbeelden om de naamsbekendheid van jouw webshop te vergroten

Kortom, bij een succesvolle webshop komt dus nog heel wat kijken. Hopelijk hebben je met dit artikel wat verder op weg geholpen. Mocht je wel hulp kunnen gebruiken om controle en inzicht te krijgen in je financiën dan bieden onze verschillende abonnementen uitkomst. Hiermee nemen wij je deze zorgen alvast uit handen en kun jij je helemaal richten op de overige stappen in dit artikel.

 

Bron: Frankwatching