Don’t Sink Before You Can Swim! 3 cruciale zaken om als ondernemer zwarte cijfers te noteren.

By 7 maart 2018 Nieuws
Het sterke punt van startups is dat ze 'actie' boven 'denken' verkiezen en meestal erg vindingrijk zijn.

Het sterke punt van startups is dat ze ‘actie’ boven ‘denken’ verkiezen en meestal erg vindingrijk zijn. Veel startende ondernemers hebben echter de neiging om eerst hun ideeën helemaal in oplossingen om te zetten en pas later na te gaan denken over mogelijke problemen die ze onderweg kunnen tegenkomen.

Het sterke punt van startups is dat ze 'actie' boven 'denken' verkiezen en meestal erg vindingrijk zijn.

Al te vaak werken bedrijven in een startfase met onbewezen bedrijfsmodellen en negeren ze belangrijke vragen over wie hun ideale klanten zijn, hoeveel het zal kosten om die klanten te bereiken of hoeveel van hun startkapitaal moet worden gebruikt om hun eigen kosten te dragen. Door deze 3 cruciale zaken in acht te nemen, zorg je dat jouw veelbelovend bedrijf succesvol kan doorgroeien.

1. Check jouw bedrijfsmodel
Als ondernemer maak jij hopelijk wel vooraf een gefundeerde inschatting over jouw bedrijfsmodel. Die inschatting is meestal gebaseerd op feiten die je via marktonderzoek hebt gecontroleerd. Slechts een derde van alle nieuwe bedrijven haalt namelijk hun 10-jarig bestaan. Slechte bedrijfsmodellen zijn daar vaak een debet aan.

Natuurlijk, het is ook verleidelijk voor ondernemers om zó verstrikt te raken in ideeën en er direct in te duiken voordat een concept echt is beoordeeld. Door eerst goed na te denken over jouw Go-To-Market model en noodzakelijke bedrijfsprocessen voor jezelf vast te leggen, voorkom je problemen onderweg.

2. Begrijp wat je nodig hebt om jouw klanten te bereiken
Wist je dat bedrijven vijf keer zo veel geld uitgeven voor het aantrekken van nieuwe klanten dan om eigen klanten te behouden. In het begin is iedereen natuurlijk een nieuwe klant. Maar het helpt je enorm als je een krachtige en unieke propositie hebt die vertelt wat jouw onderscheidend vermogen is. Met  jouw unieke idee en een duidelijk omschreven doelgroep houdt je focus en kun beter bepalen wat nodig is om nieuwe leads en orders te genereren.

Waak ervoor dat je daarna te weinig aandacht schenkt aan je bestaande klanten. Door deze te negeren, loop je een reëel risico dat bestaande klanten weer snel vertrekken en je structureel omzet misloopt. Tegen de tijd dat je de hoge kosten hebt verwerkt om nieuwe leads en orders te genereren, is het mogelijk dan al te laat.

3. Een goede financiële fundering
Je kent ze wel, ondernemers die al hun energie en geld in hun bedrijf stoppen om van niets een succesvolle onderneming op te bouwen. Steve Jobs en Apple zijn hiervan een heel mooi voorbeeld waar veel ondernemers alleen maar van kunnen dromen. Dit ideaalbeeld wordt vaak minder romantisch wanneer je zelf als bedrijf groeit en een stadium bereikt dat je een financiering nodig hebt.

Er gaat dan een zekere vorm van druk en spanning ontstaan. Je wilt immers maandelijks je financiële verplichtingen kunnen nakomen en daarnaast een gezond inkomen overhouden om van te leven. Om succesvol door te groeien kun je deze zorgen als kiespijn missen. Uit onderzoek blijkt echter dat maar liefst 82 procent van de bedrijfsmislukkingen het gevolg zijn van slecht cashmanagement. Door aandacht te schenken aan een solide financieel fundament voorkom je dat je straks wakker ligt vanwege de zorgen om je financiële verplichtingen.

Groeien van een bedrijf gaat altijd in fases.
Voordat je als ondernemer kunt doorgroeien, kom je altijd een aantal obstakels tegen. Daar moet je mee zien te dealen, die moet je oplossen. Wij helpen ondernemers over hun obstakels heen te stappen en succesvol te groeien.

Propositie proces peopleDaarbij maken wij gebruik van een simpel maar doeltreffend model waarmee wij de 4 basiszaken voor succesvol ondernemen aanpakken. Een goede Propositie, een strak georganiseerd Proces, goede mensen (People) om je heen en een Financieel fundament, waarmee je groei kunt ondersteunen.

Wil je hier meer over weten?
Meld je vrijblijvend aan voor een groei-sessie of neem eerst gewoon contact met ons op.